FANDOM

Paris

Paryż (fr. Paris) – stolica i największa aglomeracja Francji, położona w centrum Basenu Paryskiego, nad Sekwaną.

Miasto stanowi centrum polityczne, ekonomiczne i kulturalne kraju. Znajdują się tu liczne zabytki i atrakcje turystyczne, co powoduje, że Paryż jest co roku odwiedzany przez ok. 30 milionów turystów.  

Charakterystyka

Aglomeracja paryska konkuruje pod względem liczby ludności w Unii Europejskiej z Londynem. Miasto ma układ koncentryczny z rozchodzącymi się gwiaździście bulwarami. Jego oś stanowi wcięta dolina Sekwany, która dzieli Paryż na dwie części: prawobrzeżną (północną) Rive Droite oraz lewobrzeżną (południową) Rive Gauche.

W Paryżu znajduje się wiele zabytków z różnych epok, dzieł sztuki, budowli architektonicznych, muzeów, uczelni oraz instytucji o znaczeniu międzynarodowym. Paryż to również światowe centrum mody i sztuki.

Historia

Na początku września 2009 roku miał miejsce atak Deceptikonów na miasto. Trzy protoformy wylądowały w postaci komet w centrum miasta, niszcząc przy tym budynki i samochody. Zginęło co najmniej kilkunastu cywili.

Ich celem było porwanie rodziców Samuela Witwicky'ego, którzy spędzali tam wakacje.