FANDOM

Moon

Księżyc – jedyny naturalny satelita Ziemi. Miejsce katastrofy Arki oraz ukrycia floty Deceptikonów.

Fizyka

Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Przeciętna odległość od środka Ziemi do środka Księżyca to 384 403 km, co stanowi mniej więcej trzydziestokrotność średnicy ziemskiej. Średnica Księżyca wynosi 3474 km, czyli nieco więcej niż 1/4 średnicy Ziemi. Oznacza to, że objętość Księżyca wynosi około 1/50 objętości kuli ziemskiej. Przyspieszenie grawitacyjne na jego powierzchni jest blisko 6 razy słabsze niż na Ziemi. Księżyc wykonuje pełny obieg wokół Ziemi w ciągu 27,3 dnia (tzw. miesiąc syderyczny), a okresowe zmiany w geometrii układu Ziemia-Księżyc-Słońce powodują występowanie powtarzających się w cyklu 29,5-dniowym (tzw. miesiąc synodyczny) faz Księżyca.

Historia

Apollo
Ark2
SpaceBridge2

Księżyc to jedyne ciało niebieskie, do którego podróżowali i na którym wylądowali ludzie. Do tej pory na księżycowym globie stanęło 12 osób. Pierwszym sztucznym obiektem w historii, który przeleciał blisko Księżyca, była wystrzelona przez Związek Radziecki Łuna 1; Łuna 2 jako pierwszy statek osiągnęła powierzchnię ziemskiego satelity, zaś Łuna 3 jeszcze w tym samym roku, co poprzedniczki – 1959 – wykonała pierwsze zdjęcia niewidocznej z Ziemi strony Księżyca. Pierwszym statkiem, który przeprowadził udane miękkie lądowanie była Łuna 9, zaś pierwszym bezzałogowym pojazdem umieszczonym na orbicie Księżyca – Łuna 10 (oba w 1966). Amerykański program Apollo obejmował misje załogowe, zakończone 6 lądowaniami w latach 1969–1972. Eksploracja Księżyca przez ludzi została przerwana wraz z zakończeniem lotów Apollo. Dopiero w 2007 roku kilka państw ogłosiło plany ponownego wysłania tam misji.

W 1961 roku na powierzchni Księżyca rozbił się wrak statku Autobotów, Arki. Zarówno Sowieci, jak i Amerykanie zarejestrowali uderzenie i doszli do wniosku, że jego przyczyną było UFO. Doprowadziło to do rozpoczęcia wyścigu o to, kto pierwszy dotrze do rozbitego statku. Amerykanie wygrali – w 1969 dwaj astronauci dotarli na Srebrny Glob i pobrali próbki z wraku. Sowieci nigdy nie dotarli na satelitę, jednak ich sondy zdołały zrobić zdjęca ciemnej strony i zabrały z Arki ogniwo paliwowe z silnika, które następnie badano w Czarnobylu.

Przygotowując się do inwazji na Ziemię, Deceptikony ukryły pod powierzchnią Księżyca swoją flotę oraz zrabowały z wraku Filary Mostu Kosmicznego.

W 2011 dwa Autoboty – Optimus i jego oficer medyczny – dotarli za pomosą Xanthium na powierzchnię Księżyca i zabrali na Ziemię uśpionego Sentinela Prime.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki