FANDOM

Giza
Piramids

Piramidy Cheopsa i Chefrena

Giza - (arab. الجيزة, al-Giza) – miasto w starożytnym Egipcie leżące na lewym brzegu Nilu, naprzeciw Kairu. Obecnie trzecie co do wielkości miasto w Egipcie. Według danych z 2013 roku liczy 3 726 579 mieszkańców. Wchodzi w skład aglomeracji Kairu.

Charakterystyka

Giza znana jest jako miejsce jednych z najbardziej imponujących budowli starożytności, powstałych na tym terenie w większości w XXV w. p.n.e., przy czym słynne Piramidy w Gizie oddalone są o ok. 8 km od centrum starożytnej Gizy. Kompleks piramid oraz pozostałości państwa były atrakcją turystyczną już w starożytności, kiedy niektóre z budowli liczyły 2000 lat.

Historia

Piramida Cheopsa stała się miejscem ukrycia kosmicznej machiny znanej jako Żniwiarz Słońc. Starożytni Egipcjanie, nieświadomi właściwości odkrytej na pustyni konstrukcji, wybudowali na niej około 2560 p.n.e. Wielką Piramidę, mimochodem skutecznie ukrywając ją na cztery i pół tysiąca lat.

W 2009 roku nieopodal Gizy rozegrała się bitwa pomiędzy Deceptikonami a Autobotami i amerykańskim wojskiem. W wyniku walk Piramida Cheopsa została poważnie uszkodzona, zaś okoliczne arabskie osiedle i zabytkowe ruiny zostały zbombardowane. Władze egipskie i amerykańskie wspólnie zatuszowały zajście, jednak uszkodzenie słynnej budowli doprowadziło do szerzenia się teorii spiskowych w opinii publicznej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki