FANDOM

Beast Wars (Cartoon)
{{{grafika}}}
Kosmiczne Wojny
{{{Ilość odcinków}}}
Beast Wars, cz. 1
{{{Ostatni odcinek}}}
{{{Język}}}
{{{Premiera}}}

Beast Wars (dosł. Wojny Bestii, polski tytuł: Kosmiczne wojny) to seria zabawek Transformers wydawana przez Hasbro między 1995 a 1999. Zabawki były połączone z w pełni komputerowym serialem umiejscowionym w pierwotnym wszechświecie Transformers (znanym z Generation 1). Serial zadebiutował w 1996 jako kontynuacja pierwszego serialu - Generacji 1.

Nazwa "Beast Wars" nie mogła być używana w Kanadzie, z powodu Kanadyjskiej Rady Radiofonii i Telewizji, która zabraniała w serialach dla dzieci i młodzieży umieszczać takich pojęć jak "wojna". Dlatego po wielu problemach serial nazwano "Beasties".

Twórcami historii byli Bob Forward i Larry DiTillio. Wszystkie trzy sezony zostały wydane na DVD w USA i innych krajach Regionu 1. W Australii z okazji 10-lecia serii wypuszczono serial w Regionie 4. Australijskie wydanie zawiera m.in. komentarze, wywiady i podobne ciekawostki.

Główny projektant, Clyde Klotz, zdobył nagrodę Emmy w kategorii animacji w roku 1997.

W Polsce serial nadawano (kolejno) na Canal+, Polsacie i TV4.

Fabuła Edytuj

Wielka Wojna pomiędzy Autobotami a Decepticonami dobiegła końca. "Pax Cybertronia" (Pokój Cybertrański) ograniczył podboje obu grup i ukarał zbrodniarzy wojennych, takich jak Galvatron. Dzięki technologii Micromaster Transformerom udało się uzyskać nowe, mniejsze, lepiej wykorzystujące energię postacie, nazwane później "Maximale" (potomkowie Autobotów) i "Predacony" (potomkowie Decepticonów). Proces ten nazwano "The Great Upgrade" (en. upgrade - poprawienie czegoś, zwłaszcza w informatyce). Obecnie Transformerzy powstają dzięki protoformom - podobnym do żelowatych ludzi postaciom, które pozostają w takiej formie dopóki nie znajdzie się dla nich odpowiednia forma. Mogłoby się wydawać, że nie nastąpi już żadna wojna. Niestety, część Predaconów uważała, że Pokój ogranicza ich prawa i klasyfikuje ich jako obywateli drugiej klasy. Lider Predaconów, Megatron (nazwany ku czci wodza Decepticonów, który później stał się Galvatronem) skompletował kilku myślących tak jak on i wraz z nimi ukradł statek "Darkside". W pogoń za nimi ruszył statek badawczy "Axalon", dowodzony przez Optimusa Primala (noszącego imię "Optimus" ku czci Optimusa Prime'a, wielkiego lidera Autobotów). Oba statki, wyposażone w transwarpową technologię, cofnęły się w czasie i rozbiły na Ziemi przed milionami lat.

Megatron szukał źródeł energonu - niezwykle silnej i zarazem niestabilnej w surowej formie substancji, która posłużyłaby za źródło energii Predacońskiej armii. Po wylądowaniu na Ziemi okazało się, że energonu jest aż nadto - zbyt długie przebywanie w formie robota spowodowałoby trwałe uszkodzenie robotów. Dlatego zarówno Predacony, jak i Maximale używając swoich skanerów przybrali formy zwierząt, które chronią ich od zbyt dużego promieniowania energonowego.

Przed rozbiciem, "Axalon" wiózł ładunek swoich komór hibernacyjnych, zawierających Maximalskie protoformy. Roboty pozbawione alt-modów (czyli trybu postaci lub pojazdu w który się zmieniają) zostały porzucone na orbicie, by tam stacjonowały zanim "Axalon" nie powróci. W ciągu całej serii kilka z kapsuł spadło na Ziemię, wywołując bitwy między Maximalami i Predaconami o przejęcie nowych członków do drużyny (protoformy można "przeprogramować"). Część, jak Blackarachnia czy Inferno, została zabrana do "Darkside", inni - jak Airazor albo Tigatron - zostali Maximalami. Dzięki takiemu zabiegowi można było wprowadzać nowe postacie do serialu.

W pewnym momencie zostaje ujawnione, że Transformerzy - na pokładzie statku Autobotów, "Arce" - rozbili na prehistorycznej Ziemi jeszcze zanim zrobili to bohaterzy BW. Megatron zadecydował, że należy wytępić niewielką grupę praludzi, przejąć kontrolę nad Autobotami w "Arce" i zabić Optimusa Prime'a, zanim w 1984 r. wybuch wulkanu odsłoniłby "Arkę". Dzięki temu wojna obróciłaby się na korzyść Predaconów. Pod koniec sezonu drugiego Megatron zdołał poważnie uszkodzić ciało Optimusa, wywołując wielką burzę czasową; jednak Optimus Primal zabrał iskrę swego przodka, by ją chronić (co dało mu nową postać - Optimal Optimusa), podczas gdy Rhinox i reszta naprawili ciało Prime'a, a oś czasu powróciła do normy.

Wiele z odcinków wprowadzało obce artefakty, nienależące do Ziemian ani mieszkańców Cybertronu, lecz do rasy kosmitów zwanej "Vok". Artefakty te miały wielką moc. Aktywacja obcej "latarni" zniszczyła to, co wydawało się drugim księżycem, lecz tak naprawdę było wielkim przekaźnikiem obcych. Zniszczenie "planet bustera" zabiło część postaci, zmieniło inne w formy "Transmetal" i pozostawiło część nienaruszoną.

Beast Wars było pierwszą serią Transformers, która wprowadziła śmierć postaci (w filmie z 1984 r. ginęły niektóre postacie, ale nikt nie zginął naprawdę w serialu). Scorponok, Terrorsaur, Dinobot i Tarantulas zginęli w różnych odstępach czasu. W wielu odcinkach zniszczeniu ulegał Waspinator, lecz nigdy nie zginął - w "Beast Machines" okazało się, że przyjął nowe ciało i imię Thrust.

Epizody Edytuj

Sezon 1: 1996–1997Edytuj

  1. Beast Wars, Część 1
  2. Beast Wars, Część 2
  3. W sieci
  4. Wyrównane siły
  5. Kamienne kręgi
  6. Źródło Mocy
  7. Tygrytron
  8. Podwójny agent
  9. Pułapka na myszy
  10. Optimus atakuje
  11. Sonda
  12. Zwycięstwo
  13. Mroczny plan
  14. Sobowtór
  15. Iskra
  16. Latająca wyspa, Część 1
  17. Latająca wyspa, Część 2
  18. Pajęcza sieć
  19. Zew natury
  20. Wyprawa w mrok
  21. Opętanie
  22. Niewygodna droga
  23. Prawo dżungli
  24. Przed burzą
  25. Wizyta Gospodarzy, Część 1
  26. Wizyta Gospodarzy, Część 2

Sezon 2: 1997–1998Edytuj

  1. Krajobraz po bitwie
  2. Nowe siły (Część 1)
  3. Nowe siły (Część 2)
  4. Pajęcza intryga
  5. Predaton czy Maximal
  6. Nowi Goście (Część 1)
  7. Nowi Goście (Część 2)
  8. Iskra zła
  9. Kodeks bohaterski
  10. Transmutant
  11. Tajny Agent (Część 1)
  12. Tajny Agent (Część 2)
  13. Tajny Agent (Część 3)

Sezon 3: 1998–1999Edytuj

  1. Optymalna Sytuacja
  2. Głębinobot
  3. Zmiana warty
  4. Cięcie
  5. Fatalny krzyk (Część 1)
  6. Fatalny krzyk (Część 2)
  7. Ucieczka Arachny
  8. Płyń z prądem
  9. Rubicon
  10. Dwa oblicza Megatrona
  11. Nowe zwycięstwa
  12. Nemezis (Część 1)
  13. Nemezis (Część 2)

PostacieEdytuj

MaximaleEdytuj

PredatonyEdytuj

InniEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki